بازايابي

من توت فرنگی را بسیار دوست دارم، اما، ماهی ها
کرم را. من هر وقت به ماهیگیری می روم سر قلاب خود
کرم آویزان می کنم.بازاریابی چیزی غیر از این
نیست.

"فیلیپ کاتلر"

راديو 65 اينچ

اين يك رازه كه بين من و تو مي مونه! ببين كسي متوجه نشد و ...

بله اين ها بخش هايي از گفتار متن تبليغ تلويزيوني است كه جديدا پخش مي گردد.

تبليغ تبليغ پوشاك مخصوص بزرگسالان است كه داراي بي اختياري اداري و از اين دست مشكلات هستند.

هرچند كه ارائه چنين تبليغاتي بنوبه خود حركتي مثبت است و مبــــــــــارزه اي است با خود سانسوري هاي رايج اما همچنان تيزر سازان ما پي به ماهيت ارزشمند تصوير نبرده اند. ظرافت تصوير را فداي ترس از عدم توجه مخاطب نسبت به پيام خويش مي نمايند!

اگر تيزر فوق را به ياد داريد آن را يك بار ديگر بدون كلام مرور كنيد .پيرمردي موقر با لبخندي دلنشين در حال انجام فعاليت هاي روزانه است. تا دير وقت. آيا همين تصاوير نمي تواند كنجكاوي مخاطب شما را برانگيخته كنه؟

اندكي به مخاطبمان بها دهيم.

همكاران عزيز! تلويزيون ،‌راديو نيست.

‏شيــــــــــــــــــــــوه هاي همــــــــــــكاري‏


• مشاوره
پیشبرد فروش یا عرضه ی خدمت و تخصیص سهم بیشتری از بازار ، برای هر سازمان یا بنگاهی ، در طی تاریخ تبلیغات و مرور مسیر نام های تجاری مطرح و موفق همواره به مدد مشاوران مجرب میسر شده است . آنچه کانون تبلیغاتی سان در قالب « مشاوره » به مشتریان خود ارایه می دهد با بررسی مدل های کسب و کار آن سازمان راهکارهایی را که به پیشبرد فروش یا عرضه ی خدمت می گردد پیشنهاد می نماید .

• پژوهش كاربرديپیشنهادهای مطرح شده در جلسات مشاوره تا هنگامی که مورد پژوهش کاربردی قرار نگیرد در حد یک فرضیه باقی می‌ماند. پژوهش کاربردی، مجموعه تحقیقاتی است سازمان یافته که تمام پیشنهادهای مطرح شده در جلسات مشاوره و نتیجه ی اجرای هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

• تعیین استراتژی
پیشنهاد های مطرح شده در جلسات مشاوره با انجام پژوهش کاربردی به تعیین استراتژی منتهی می شود . استراتژی به طور کلی برای هر سازمانی در سه مرحله ی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت طراحی می شود . در این مرحله طراحی سان به صورت جزء تمام فعالیت هایی که برای دوره ی شناسایی محصول یا برند ، یادآوری محصول یا برند و گسترش بازار محصول یا برند می بایست انجام پذیرد را به مدیر سازمان ارایه خواهد داد .

• ارایه راهکار
از آنجا که هدف نهایی تبلیغات ارایه ی مؤثر یک ایده ، خدمت یا محصول به گروه خاصی از مخاطبان است ، تحلیل رفتار مخاطبان ، زیرساخت های بنیادی یک برنامه تبلیغاتی محسوب می گردد که مطابق با آن ایده پردازی ، تولید محصول و ارایه آن صورت می پذیرد. کانون تبلیغاتی سان توانسته است به مدد بهره مندی از تخصص استادان بازاریابی و تبلیغات ، به ارائه راهکارهای سودمند و موثر بپردازد . راهکارهای ارائه شده برنامه ای است کاملاً کاربردی و با جزئیات اجرایی که مواردی از قبیل اهداف تبلیغاتی ، بودجه تبلیغات و فصل بندیهای مربوطه ، رسانه های مورد نیاز برای تبلیغ ، پیام های مرتبط با آن و برنامه های مربوط به ارزیابی اثربخشي تبليغات به تفصیل مشخص گردیده است.


تولید محتوا
شامل هر آن چیزی است که به وسیله ی آن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب یا مشتری منتقل می شود . خدماتی
که در قالب تولید محتوا ارایه می گردد شامل نگارش متن و عکاسی در شاخه های زیر می باشد :
• محصولات اطلاع رسانی : تولید محتوای خبری و گزارشی
• ویژه نامه و بولتن داخلی : تولید محتوای خبری ، گزارشی و تبلیغاتی
• بسته ترویجی ( promo kit ) : تولید متن و عکس
• بروشور تبلیغاتی : تولید محتوا تبلیغاتی
• محتوای وب سایت : پیشنهاد منو، تولید متن و عکس
• سی دی مالتی مدیا : تولید متن ، عکس و فیلم مستند (بر حسب نیاز)

تولیدات رسانه ای
کانون آگهی و تبلیغات سان با بهره مندی از تخصص صاحبان ایده در حوزه رسانه های تصویری ، محیطی و مطبوعاتی توانایی ارایه ی خدمات صفر تا صد تولید و پخش رسانه های یاد شده را در قالب تیزرهای تبلیغاتی ، آگهی های مطبوعاتی و بیل بردهای تبلیغاتی و ... را دارد. در یک نگاه مجموعه این خدمات به شرح زیر است.
تیزرهای تبلیغاتی
فیلم های مستند تبلیغاتی و آموزشی
تنظیم جداول پخش تیزرهای تبلیغاتی
ساخت برنامه های مشارکتی برای سیمای جمهوری اسلامی ایران *
ارائه جداول درج آگهی های تبلیغاتی در نشریات تخصصی و مجلات و روزنامه ها
ارائه جداول ویژه مربوط به تبلیغات محیطی

*- به دلیل پرهزینه بودن حق پخش تیزرهای تبلیغاتی ، برخی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کوچک از این رسانه توانمند برای جایگاه سازی برند و یا گسترش بازارشان محرومند . در این باره ، کانون آگهی و تبلیغات سان با بهره گیری از دانش بازاریابی قادر است برای برنامه ی فرهنگی ، اجتماعی ، آموزشی و ... شرایط مشارکت در ساخت را فراهم نماید . نحوه مشارکت بدین صورت خواهد بود که کانون آگهی و تبلیغات سان اقدام به تولید برنامه هایی در زمینه فعالیت شرکت ها و جایگاه اجتماعی و فرهنگی آنها نموده و با رعایت قوانین و ممیزه های حاکم بر رسانه ملی ، علاوه بر فرهنگ سازی در آن حوزه خاص مشتریان خود را قادر می سازد با خرج هزینه های کمتر به معرفی کسب و کار خویش بپردازند.

طراحی گرافیک
• طراحی و اجرای هویت بصری سازمانی
• طراحی نشانه ، آرم ، نشانه آرم ، کاراکتر و مجموعه اوراق اداری
• طراحی بروشور، کاتالوگ
• طراحی بسته بندی و پوشش های بصری محصولات
• طراحی آگهی های مطبوعاتی
• طراحی پوستر، تبلیغات محیطی
• طراحی آگهی مجلات و روزنامه
• طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات
• طراحی صفحات وب


ارائه خدمات چاپ افست و دیجیتال
با استفاده از ماشین آلات بروز و کارآمد و همکاری متخصصین باتجربه شرکت سان توانسته است در طول سالها فعالیت نسبت به انجام سفارشات چاپی با شرایط متنوع و کاربری های گوناگون اقدام نماید . عمده این خدمات عبارتند از :
• ارائه خدمات چاپ و پس از چاپ افست و ديجيتال
• چاپ فضای داخلی ( indoor )
• چاپ فضای خارجی ( outdoor )


تیزرهای تبلیغاتی، میان ماه من تا ماه گردون ...


نوشته شده توســـــط: علیجاه شهربانویی -تيرماه 1389

شاید مهمترین مطلبی که در زمینه تیزرهای تبلیغاتی در ایران قابل بحث باشد ، تفاوتهای غیرقابل کتمان آن با موارد مشابه کشورهای دیگر است.
یکی از این تفاوتها آنست که ، شرکت سازنده تیزر در مدت پخش آن ، سعی در ایجاد یک فضای صمیمی و انسانی با حسی خوشایند دارد تا با توجه به کشش ایجاد شده توسط جادوی صدا و تصویر، در نهایت پیام اصلی خود را که دلیل اصلی ساخت تیزر است به مخاطب ارائه نماید. در بخش زیادی از این نمونه ها ما همواره با تصاویری جذاب ، سرشار از رنگهای زیبا و چشم انداز، صحنه های بدیع ،کاراکترهای مشهور دنیای ورزش و سینما مواجهیم. استفاده از این آمیخته ی پرخرج و پرهزینه برای آن است که مخاطب را در پای گیرنده ی تلویزیونی میخکوب نماید تا در لحظه از پیش تعیین شده و زمان مناسب پیام تبلیغاتی را به وی القا نماید. همچنین نباید فراموش کرد استفاده از این ابزارها علاوه بر آنکه اختصاصاً در خدمت هدف تبلیغات است ، همه سوار بر سناریویی خلاق می باشد. در حقیقت المان های جذاب در کنار ساخت خلاقانه تبلیغ تلویزیونی باعث می شود ، پیام ما در تبلیغ ، برای مخاطب باورپذیر و قابل قبول بنظر برسد.
اما در کشورمان اکثر تبلیغات تولید شده فاقد جذابیت و خلاقیت های یاد شده است. فرضاً اگر تبلیغ تلویزیونی مربوط به معرفی یک کالا باشد ، سازندگان تبلیغات ، با صلاحدید خویش و یا بنا به توصیه سفارش دهندگان ، از ثانیه ثانیه تیزر تلویزیونی برای بیان خصوصیات مختلف محصول یاد شده استفاده می کنند. بدون آنکه بیندیشند که آیا این نوع تبلیغ ساختن مورد توجه مخاطبان آن قرار خواهد گرفت یا نه؟ اکثراً اینگونه استنباط می گردد که از تمام زمان پخش ، تنها باید برای تبلیغ مستقیم کالا و یا خدمت موردنظر استفاده کرد.
متاسفانه در ساخت تیزرهای تبلیغاتی از یاد می رود که تبلیغ موفق به دنبال تاثیرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب است و نه مجاب کننده ضمیر خودآگاه وی . به همین جهت اکثر تیزرهای ساخته شده در کشورمان به توصیه نامه هایی می مانند که به بیننده ابلاغ می گردند. آنچه در این مقوله تیزرهای تلویزیونی وطنی را نامطلوب تر می سازد ، عدم استفاده واقعی از بعد تصویری رسانه است. زیرا برای مخاطب تصمیم گرفته شده است هر آنچه را که قرار است در تیزر ببیند باید توسط گوینده ای همزمان با پخش تصویر بشنود. این مساله باعث می گردد که اگر مخاطب حتی در حال تماشای تصاویر تیزر نباشد از موضوع دقیق تیزر مطلع شود که این موضوع بنظر نگارنده اوج ضعف تیزرهای ساخته شده در ایران است.
علاوه بر ضعفهای یاد شده مورد دیگری که جزء ضعفهای عمده تیزرهای وطنی است مساله استفاده از بازیگران و گویندگان محدود و ثابت است. این مساله باعث می شود مخاطب در تیزرهایی که هیچ شباهتی نه در نوع خدمات و یا ارائه محصول دارند همواره با گروه ثابتی از بازیگران و گویندگان متن مواجه شود . این یعنی افزایش عدم باورپذیری تیزرها برای مخاطب و در نهایت عدم نتیجه گیری مناسب. در مواردی شاهدیم با توجه به چیدمان اتفاقی باکس پخش تیزرهای تلویزیونی ،گاهی یک گوینده ، گفتار متن2 تیزری که به دنبال یکدیگر پخش می شوند را می خواند ...
در مجموع باید گفت مقایسه ای که صورت پذیرفت در حدود آن نیست این موضوع را به اثبات رساند که در کشورمان آگهی نویسان و کارگردانان خوش ذوق و قدرتمند برای ساخت تبلیغات تاثیرگذار وجود ندارند. بلکه آنچه باعث تولید چنین تیزرهای کم بنیه و ضعیفی می گردد عدم سرمایه گذاری کافی در بخش تولید تیزرهای تبلیغاتی است. این مساله متاسفانه در بین سفارش دهندگان تیزر و هم در میان سازندگان آن به عادت ناشایست تبدیل شده است. بارها شاهد بوده ام که سفارش دهندگان تیزرهای تبلیغاتی به جدول پخش تیزر ، تعداد تکرار و جایگاه پخش توجه بسیار داشته و برای آن از تخصیص بودجه های چندصد میلیون تومانی و حتی میلیاردی دریغ نمی کنند. اما زمانی که بحث ساخت تیزر به میان می آید، هزینه کردن در این زمینه بسختی صورت پذیرفته و نهایتاً با امکانات و بودجه کم تیزر آماده پخش می شود. در این زمینه پیشنهاد غلط برخی شرکتهای تبلیغاتی ، مبنی بر ساخت رایگان تیزر تبلیغاتی در قبال واگذاری پخش آن از سوی سفارش دهنده به ایشان به این ضعف دامن می زند.
در این حالت شرکت تبلیغاتی تنها به پورسانت دریافتی از صدا و سیما قناعت نموده و به مشتری قول تهیه تیزر رایگان می دهد. تهیه کننده چون پولی از بابت ساخت تیزر از مشتری دریافت نمی نماید ، سعی می کند ساخت آن را با حداقل امکانات و با پایین ترین هزینه به انجام رساند. از سوی دیگر سفارش دهنده تیزر نیز چون برای ساخت آن مبلغی را نپرداخته است ، سختگیری های لازم را در این زمینه به سازنده تیزر روا نمی دارد و اینگونه است که تیزری نه چندان جذاب و ناکارآمد بر اساس اصول علمی برای پخش تهیه می شود ...
اما همانگونه که پیش تر نیز در این نوشته به آن اشاره شد ، محتوی تیزر و نحوه ساخت آن و در نهایت آنچه می خواهیم با مخاطب در میان بگذاریم بسیار مهم تر از دفعات پخش ، جایگاه پخش و مواردی نظیر آن است.
امید است همانگونه که در سالهای اخیر برخی از شرکتهای تبلیغاتی و سفارش دهندگان تیزر به سمت ساخت تیزرهای جذاب و هدفدار حرکت نموده اند این مساله بصورت فرهنگ غالب درآید.